Jo18-1 tweede op internationaal toernooi

Afgelopen paasweekend was het weer zo ver, voor het derde jaar op rij deed de huidige JO18-1 mee aan een internationaal toernooi georganiseerd door Euro-Sportring. In tegenstelling tot de afgelopen twee edities besloten we dit jaar in het eigen land te blijven. In en rondom Almere werden namelijk de wedstrijden van de Holland Cup gespeeld. Omdat er geen toernooi was voor onder 18 teams speelde de JO18-1 mee in het onder 19 toernooi.

Op vrijdagmiddag vertrokken 18 spelers van de JO18-1 samen met ouders en begeleiders richting Flevoland. De komende paar dagen zouden opnieuw op een vakantiepark doorgebracht worden, namelijk Europarcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Vanaf hier was het ongeveer 40 minuten rijden naar de verenigingen waar de wedstrijden zouden plaatsvinden.

De volgende dag stonden de poulewedstrijden op het programma. In een poule van 4 teams zou plek 1 of 2 aan het einde van de dag genoeg zijn om zich te kwalificeren voor de finalewedstrijden op zondag. De drie poulewedstrijden werden gespeeld op het sportpark van Sporting Almere, en dus vlak naast het stadion van Almere City. Om 13:40 vond de eerste wedstrijd plaats, tegen het Deense Brønderslev IF. Binnen een half uur stond een 3-1 stand op het scorebord, en daarmee waren de eerste drie punten binnen. Na een pauze van iets meer dan een uur kon de volgende wedstrijd tegen het Engelse Complete Academy afgewerkt worden. Tegen dit fanatieke team werd een 2-2 gelijkspel behaald. De laatste wedstrijd in de poule was tegen het Deense Slangerup OIF. Deze frustrerende wedstrijd met veel gemiste kansen vanuit de kant van Ommoord werd met 0-2 verloren. Desondanks waren de 4 tot dan toe behaalde punten genoeg voor een tweede plek in de poule.

Door de tweede plek in de poule op zaterdag had de JO18-1 zich geplaatst voor de finalewedstrijden op zondag, die ‘s middags werden gespeeld bij AS’80. De eerste wedstrijd was tegen Bramming Boldklub, opnieuw uit Denemarken. Een gelijk opgaande wedstrijd werd drie minuten voor het eindsignaal beslist door een mooie goal van Asaff. De JO18-1 had zich hierdoor geplaatst voor de halve finale tegen Vejgaard B. Na een snelle achterstand uit een corner werd er opnieuw gescoord vlak voor het einde van de wedstrijd. Een afstandsschot van Mazhar was niet te houden voor de Deense keeper. Hierdoor moest de wedstrijd beslist worden op penalty’s, die vanwege het strakke schema moesten worden genomen op een ‘warming-up’ veldje. Nadat de eerste penalty van Ommoord werd gemist stond penaltykiller Jazzley opnieuw op, en met twee gestopte penalty’s plaatste Ommoord zich na een zenuwslopende penaltyserie van ruim 20 minuten zich voor de finale van het toernooi.

In de finale stond de JO18-1 voor de vijfde keer dit toernooi tegenover een Deense tegenstander, namelijk Hornslet IF. Helaas was het goed verdedigende, counterende Hornslet IF net een maatje te groot voor de JO18-1 en ging deze wedstrijd met 0-2 verloren. Al met al werd Ommoord dus tweede van de zestien deelnemende teams. Het geslaagde weekend werd op maandag afgesloten met een dagje pretpark. En hierna vertrokken de jongens van de JO18-1 weer voldaan terug naar Rotterdam.

Namens het team worden alle ouders, begeleiders en sponsors bedankt, zonder jullie was

dit toernooi nooit zo’n succes geworden!

Auteur: Lucas Berg, speler JO18-1